page loader
A cross-cultural study of modality in the speech act of asking for permission
Tác giả: Trần Bá Tiến
174    0
Theory and Practice in Language Studies
Quyển: 12(5)     Trang: 854-865
Minh chứng: 1403-modality.pdf
Năm xuất bản: 6/2022
Tóm tắt
This paper is concerned with a cross-cultural study of modality expressions in asking for permission by Vietnamese and English speakers. The study involved 209 Canadian and Vietnamese informants with the use of a Discourse Completion Task questionnaire. A total of 3000 utterances were chosen for analysis to gain insights into the frequency and types of lexico-modal markers manifested in the two languages. It is found that hearer-oriented verbal style tends to be dominant in Vietnamese while the speaker-oriented strategy is more favored in English. Vietnamese speakers tend to employ direct strategies with a dominant use of appealers which sounds intimate to the hearer. English speakers, by contrast, incline to conventionally-indirect strategies such as Can I, Could I, etc. It is also evident that Vietnamese speakers frequently use politeness markers when they communicate with the older, but they hardly use them for their peers. English speakers, however, use politeness markers for all partners with a slight variation. Another noteworthy similarity is that both Canadian and Vietnamese women modalize their language than men
Từ khóa
Modality, lexico-modal marker, politeness, asking for permission
Cùng tác giả
Vietnam's National foreign languages policy for integrating into ASEAN communityMột số vấn đề về khảo thí tiếng Anh tại Việt NamHoạt động chuyên môn và phát triển nghiệp vụ ở trường phổ thông điển hìnhÁp dụng thuyết Đa trí năng trong thiết kế bài tập về nhà để nâng cao hiệu quả học từ vựng tiếng Anh của sinh viên.Giao tiếp giao văn hóaMối liên hệ giữa nhật ký dựa trên thuyết Đa trí năng và tính tự chủ của sinh viên trong việc học từ vựngĐối chiếu ẩn dụ và hoán dụ chỉ sự tức giận trong tiếng Anh và tiếng ViệtĐánh giá giả thuyết Sapir-Whorf và ảnh hưởng của nó đối với xu hướng ngôn ngữ học hiện nayMultiple Intelligences-Related Projects and EFL University Students’ AutonomyGiáo trình Ngôn ngữ học đối chiếuẢnh hưởng của kích thích ngữ nghĩa và hiệu ứng tần suất từ đối với việc xử lý từ đồng hìnhTEACHER’S FEEDBACK ON EFL STUDENTS’ WRITING ERRORS: DIAGNOSIS AND TREATMENTA CDIO COMPETENCY FRAMEWORK FOR VINH UNIVERSITY'S TEACHING FACULTYUniversality vs. cultural specificity of anger metaphors and metonymies in English and Vietnamese idioms: a cognitive linguistic perspectiveNgữ âm-Âm vị học tiếng AnhEffects of Multiple Intelligences project on university students’ motivation towards English language learning: A case study in VietnamDevelopment of CDIO-based programs from the teacher training perspectiveAn investigation into ESL student interaction during task-based activitiesEFL student learning motivation : a study of classroom-specific factors