INSTILLING CHI MINH IDEOLOGY OF TEACHING AND LEARNING THEORIES IN IMPROVING THE TEACHING QUALITY OF SOCIAL SCIENCE AND HUMANITY COURSES AT UNIVERSITIES AND COLLEGES TODAY
Authors:
Vietnam Journal of Educational Science
: :
Publishing year: 2020
THẤM NHUẦN TƯ TƯỞNG HỒ CHÍ MINH VỀ GIẢNG DẠY
VÀ HỌC TẬP LÝ LUẬN TRONG VIỆC NÂNG CAO CHẤT LƯỢNG DẠY HỌC CÁC MÔN KHOA HỌC XÃ HỘI VÀ NHÂN VĂN Ở CÁC TRƯỜNG ĐẠI HỌC, CAO ĐẲNG HIỆN NAY
TS. Phạm Thị Bình- Đại học Vinh
Tóm tắt: Tư tưởng chính yếu mang tầm triết lý của công tác huấn luyện, giảng dạy và học tập lý luận của Chủ tịch Hồ Chí Minh là học gắn liền với hành, lý luận gắn liền với thực tiễn, quá trình giáo dục đào tạo phải xuất phát từ nhu cầu của thực tiễn. Theo tư tưởng của Hồ Chí Minh, quá trình dạy – học phải luôn phải trả lời cho các câu hỏi: dạy ai, ai dạy, dạy cái gì, tài liệu dạy học …và đặc biệt phải chọn phuong pháp dạy sao cho ngắn gọn, dễ nhớ và thiết thực. Người còn nhấn mạnh học ở trường, học lẫn nhau và học ở nhân dân phải đi đôi với ý thức tự học. Đó là những tư tưởng vô cùng quý giá!
Việc nghiên cứu để thấm nhuần quan điểm dạy học lý luận của Hồ Chí Minh sẽ rất có ích cho việc nâng cao chất lượng dạy học chủ nghĩa Mác – Lênin nói riêng và các môn học khoa học xã hội và nhân văn nói chung trong bối cảnh đổi mới giáo dục và đào tạo hiện nay.
Từ khóa: dạy học lý luận, khoa học xã hội và nhân văn, thiết thực, tự học.
INSTILLING CHI MINH IDEOLOGY OF TEACHING AND LEARNING THEORIES IN IMPROVING THE TEACHING QUALITY OF SOCIAL SCIENCE AND HUMANITY COURSES AT UNIVERSITIES AND COLLEGES TODAY
Abstract
The primary philosophical Ideology of President Ho Chi Minh in training, teaching and learning theories is the close correlation between learning and practice, theory and reality, and the educational process based on the needs of reality. According to Ho Chi Minh Ideology, the teaching-learning process is always required to answer the questions: who to be taught, who to teach, what to teach, and particularly how to teach, which gears towards concise, catchy and realistic teaching methods. Ho Chi Minh also stressed that learning at school, learning from each other, and learning in people-to-people communities must go hand in hand with the sense of self-study. Those are exceptionally valuable thoughts.
The study to instill Ho Chi Minh’s philosophical ideology of teaching theories will be very helpful for improving the teaching quality of Marxism-Leninism in particular and courses in social sciences and humanities in general in the present context of Vietnam’s educational innovation.
Keywords: teaching theories, social sciences and humanities, realistic, self-study.